بررسی تصویرسازی به روش زیر لاکی در اصفهان دوران قاجار

پایان نامه
چکیده

چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : نقاشی زیر لاکی در دوران قاجار علاوه بر اینکه شیوه ی رایج هنر قاجار را با خود بهمراه داشت و دارای جنبه های تزئینی- تصویری و کاربردی نیز بود، بستر مناسبی برای تصویرسازی به حساب می آمد. هنرمندان با وجود تمام محدودیت های این بستر جدید و نامتعارف، همچنان به تصویرسازیهای متنوع ادبی، تاریخی و مذهبی میپرداختند که اغلب این هنرمندان هم اصفهانی بودند. نقاشی زیرلاکی ، که در بستر کاربردی بر اشیاء مختلف اجرا می شد، در دوران قاجار به اوج خود رسید و پس از آن به زوال گرائید و از آنجاییکه بیشترین آثار متعلق به هنرمندان اصفهانی بود، تحقیق بر گردآوری تصاویر لاکی در اصفهان دوران قاجار متمرکز گشت. با گردآوری نظرات مختلف در خصوص مفهوم تصویرسازی، تعریف خاصی از آن ارائه شد و پس از بررسی و دسته بندی موضوعات موجود در نقاشی های زیر لاکی قاجار ؛ موضوعاتی که تصویرسازی محسوب می شدند با توجه به مشترکات محتوایی در سه دسته ادبی، تاریخی و مذهبی دسته بندی شدند. تحقیق حاضر به لحاظ هدف بنیادی و ماهیت توصیفی آن، بیشتر به روش کتابخانه ای انجام شد که با بررسی کتب و منابع گوناگون فارسی و غیر فارسی ، با تمرکز خاص روی تصاویر و جزئیاتشان ، موضوع و روایت داستان مشخص شد و با مقایسه تطبیقی آثار لاکی قاجاری با یکدیگر و با دیگر آثار هنرمندان خارجی، به مسئله کپی برداری نقاشان لاکی داخلی از یکدیگر و تأثیرپذیری آنها از نقاشی غربی در ساختار و حتی محتوا و نیز تأثیرگذاری نقاشان لاکی ایرانی بر آثار لاکی دیگر کشورها پی برده شد. واژگان کلیدی: لاک، قلمدان، قاب آینه، جعبه، تصویرسازی، اصفهان، قاجار،رقم،فرنگی سازی،نقاشی زیرلاکی

منابع مشابه

بررسی کارکرد‌های تمبر پستی در دوران قاجار و پهلوی اول

سلطنت ناصرالدین‌شاه با ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران همراه بود. ازجمله این اصلاحات تغییر در ساختار پستی کشور را باید نام برد. ورود تمبر به کشور تغییرات بنیادینی در زﻣﻴﻨﮥ ارتقاء نظام پستی به وجود آورد و عاملی برای تسریع روند اداری پست شد. در ابتدا تمبر نشان‌دهندﮤ کراﻳﮥ پستی بود و کارکردی اقتصادی داشت. در اواخر دورﮤ ناصرالدین‌شاه، کارکردهای دیگری برای تمبر در نظر گرفته شد و کارکردهای سیا...

متن کامل

بررسی تطبیقی نقاشی های لاکی دوران زندیه و قاجاریه (تکنیک و موضوع) – پروژه عملی: گل و مرغ برگرفته از نقاشی های لاکی زند و قاجار

«نقاشی لاکی» هنری است که ردپای آن را می توان از اواخر سده نهم بر روی جلدها پیدا کرد، از دوره صفوی این هنر گرانقدر را علاوه بر جلدها، می توان بر روی اشیاء دیگری چون قلمدان ها، قاب آیینه ها و جعبه های لاکی نیز پیدا کرد. اوج هنر لاکی یا روغنی را می توان در دوره زند و قاجار دانست. با شروع حکومت کریم خان زند آرامش نسبی در ایران بر قرار شد. هنرمندانی چون محمد صادق و محمد باقر، سبک زندیه را پایه ریزی ...

15 صفحه اول

شکل‏ گیری کنسرت در دوران قاجار

در این مقاله به شکل‏گیری کنسرت و تحولات پس از آن در دوران قاجار می‏پردازیم. محدوده‏ی زمانی مورد مطالعه از دوران ناصری تا انقراض قاجار و روش تحقیق روش اسنادی و تحلیل داده‏هاست. ساختار مقاله بر اساس تغییرات مهم مکانی است که الویت زمانی را در هر دوره مد نظر قرار می‏دهد. آشنایی ایرانیان با کنسرت در غرب نخستین گام ‏پیدایش کنسرت در ایران بود. انجمن اخوت نیز در برگزاری کنسرت نقش مهمی ایفا کرد. همزمانی...

متن کامل

وضعیت اجتماعی معلولان در دوران قاجار

این مقاله بر این قصد است تا پایگاه ، جایگاه و نقش اجتماعی معلولان در دوره قاجاریه را بر اساس اسناد و منابع دست اول و تحلیل اسنادی بکاود . علاوه بر این مشخص نماید که افراد دارای معلولیت در جامعه در چه وضعیتی بسر می بردند و این امر را هم در ساختارهای اجتماعی و هم در محتوای فرهنگی و ذهنیتی جامعه ایرانی نسبت به این گروه ردیابی کرده و بدون ابراز احساسات و ارزشداوری نسبت به این وضعیت ، واقعیت های موج...

متن کامل

بررسی نقوش سردر عمارتهای شیراز در دوران قاجار- پروژه عملی: تصویرسازی یکی از حکایتهای کهن ایران

در دوره ی زند و قاجار، شیراز یکی از مراکز مهم کاشیکاری به حساب می آمده است. جلوه و رونق این هنر را در بسیاری از بناهای ساخته شده در عهد قاجار و به طور خاص، تزیینات سردر این عمارت ها می توان مشاهده کرد. تزییناتی که ورای ارزش صوری خود دارای ارزشی برگرفته از فرهنگ، عقاید، و سنتها و باورهای مردم جامعه در این دوره می باشد. مهمترین مساله ای که در این میان مطرح است، عوامل تاثیر گذار در پدید آمدن این ن...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023